منتدى الطلبة الليبيين في أستراليا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دراسة ماستر الصيدلة فى نيوكاسل

11042012

مُساهمة 

نقاش دراسة ماستر الصيدلة فى نيوكاسل

أرجوا الرد على من قبل الذين تخصصهم صيدلة والذين قد درسوا اللغة فى جامعة نيوكاسل ثم انتقلوا منها لماذا لم يكملوا دراسة الصيدلة فى نفس الجامعة وشكرا لكم
أم عبدالله
عضو جديد
عضو جديد

انثى عدد الرسائل : 4
مكان الدراسة : نيوكاسل
مجال الدراسة : صيدلة

مُشاطرة هذه المقالة على: reddit

دراسة ماستر الصيدلة فى نيوكاسل :: تعاليق

winter sun

مُساهمة الثلاثاء يونيو 05, 2012 1:33 am من طرف winter sun

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اختي الكريمة ام عبد الله
بما انك معيدة بكلية الصيدلة الافضل انك تشوفي جامعه تانية لان جامعه نيوكاسل ماجستير الصيدلة فيها ماجستير مهني وليس اكاديمي يعني هوا فقط للعمل بية في الصيدليات الاسترالية او مصانع الادوية وهوا غير مؤهل للتدريس الاكاديمي ... وفي ليك حل تاني لو كملتي اجراءاتك علي جامعه نيوكاسل ممكن تقري فيها لغة وبعدها تنتقلي للجامعه التانية وممكن نساعدك في الماجستير المتوفرة في الجامعات التانية
master of medicinal chemistry , university of wollongong
master of biotechnology , university of swinburne
ولو احتجتي اي مساعده انا بالخدمة
بالتوفيق

مُساهمة الإثنين يونيو 25, 2012 5:35 pm من طرف أم عبدالله

شكرا ليك لانك رديت على سؤالى بس انا فعلا فى حيرة من أمرى هل نقدر نغير الجامعةمن توا ولا نقبل بجامعة نيو كاسل لدراسة كورس اللغة وبعديين نغيير وخاصة انا أجراءاتى كلها كاملة وانا مند سنتين انتظر وكنت المفروض نسافر فى شهر 2 2011 لكن ضروف مدينتى اثناء الثورة منعتنى وهل سهل بعد ما نكمل كورس اللغة نغير الجامعة ولا فيه صعوبات وشكرا جزيلا ليك

winter sun

مُساهمة الإثنين يونيو 25, 2012 6:59 pm من طرف winter sun

السلام عليكم اختي الكريمة
عن تجربة شخصية مني انصحك انك تتوكلي علي الله وتسافري بقبول جامعه نيوكاسل وهناك اقري فترة كورس او كورسين لغه وخلال دراستك قدمي علي قبول من الجامعتين هما لازم تقري كورس لغه في الجامعه الجديدة عشان يتسهل عليك دخولك للماستر من غير امتحان ايلس في حالة حصولك علي قبول خبري السفارة انك بتغيري لانة الماستر طلع مش اكاديمي وانك تبي جامعه تانية وان شاء الله لما توصلي الخطوة هذي رح نشرحلك بالتفصيل كيف تبدا الاجراءات

مُساهمة الثلاثاء يونيو 26, 2012 1:22 am من طرف أم عبدالله

السلام عليكم شكرا لك أخى الكريم على النصيحة وان شاءالله سوف أعمل بها وبارك الله فيك

- مواضيع مماثلة